TUTORIAL 3.1 BORANG HANTAR DAN TAPAK SEMAK AUTO

Salam semua admin eRPH , berikut disediakan tutorial menyediakan borang hantar eRPH dan juga tapak untuk semak penghantaran eRPH terkini. Sebelum ini sudah disediakan tutorial bagaimana borang hantar eRPH dan tapak semak penghantaran eRPH ( Tutorial 2  dan Tutorial 3 ). Terkini penyediaan tapak semak penghantaran dan juga borang penghantaran eRPH dapat disediakan dengan lebih mudah hasil daripada perkongsian Dr Zairi. Di mana apabila admin membuat Make a Copy pada fail tapak semak penghantaran eRPH , secara automatik borang hantar eRPH akan terhasil. Terima kasih kepada Dr Zairi dari SK Bukit Tumbuh di atas perkongsian tersebut dan memudahkan admin eRPH yang lain.

Berikut ikuti tutorialnya :

1. Login akaun gmail anda dan masuk google drive.

2. Seterusnya pergi ke url gg.gg/erphadmin



3. Klik E-RPH ( ADMIN SEKOLAH )




4. Klik B. HANTAR & SEMAKAN



5. Buka fail SEMAK E-RPH ( Responses ).xlsx .



6. Akan terpapar fail semak erph dalam bentuk view only.



7. Klik File dan pilih Make a copy




8. Kemudian Klik OK.



8. Fail tersebut adakan disalin ke dalam MyDrive anda dengan nama copy of SEMAK E-RPH beserta dengan borang Copy of HANTAR E-RPH.



9. Sekarang anda boleh edit nama fail SEMAK E-RPH, no kad pengenalan, nama guru, nama sekolah dan lain-lain yang boleh diedit yang tidak melibatkan formula mengikut kesesuaian sekolah sendiri.



10. Begitu juga dengan fail borang Copy of HANTAR E-RPH , anda juga boleh edit dan tukar logo kepada logo sekolah sendiri.



Sekian. Semoga bermanfaat.

#janganrequestforedit
#hanyamakeacopy



2 comments:

  1. Water Hack Burns 2 lb of Fat OVERNIGHT

    Well over 160000 men and women are losing weight with a easy and SECRET "liquids hack" to lose 2 lbs each and every night in their sleep.

    It's very simple and it works every time.

    This is how you can do it yourself:

    1) Get a glass and fill it up half full

    2) Then learn this awesome HACK

    and you'll become 2 lbs lighter when you wake up!

    ReplyDelete